SZKOŁA POD DRZEWEM (FILM)
- - skrajne ubóstwo (wielu ludzi na edukację po prostu nie stać)
- - ciężka praca na roli (porzucanie nauki przez dzieci by pomóc w rolnictwie)
- - noszenie wody (redukcja czasu poświęconego na zdobywanie wiedzy)
- - brak czystej wody pitnej (absencja w szkole przez częste choroby)
- - brak szkół w pobliżu miejsca zamieszkania
- - ignorancja ze strony rodziców w kwestii edukacji dzieci
Analfabetyzm wpływa nie tylko na zacofanie społeczeństwa lecz także na różne gorszące formy nędzy (choroby, wysoka śmiertelność, dyskryminacja, wyzysk).
„Jeśli czytasz ten tekst to znaczy, że ktoś kiedyś włożył wysiłek, aby nauczyć Cię pisać i czytać. W dzisiejszym świecie ta umiejętność jest dla wielu z nas tak naturalna jak oddychanie.
Jako inwestor giełdowy chciałbym podzielić się z Tobą pewnym sekretem.
Najlepszą inwestycją jaką znam jest inwestycja w drugiego człowieka.
Dziś i Ty możesz nauczyć drugą osobę pisać i czytać finansując jej kurs alfabetyzacji. Ktoś z Burkina Faso liczy na Ciebie.”
POZNAJ UCZNIÓW (FILMY)
Kursy alfabetyzacji to życiowa szansa dla mieszkańców Burkina Faso na wyjście z ciemności i skrajnego ubóstwa. Posłuchaj uczniów co mówią o zajęciach, swoich marzeniach oraz jak są wdzięczni za pomoc.
Mathieu Zèba, 22 lata
Uczeń z wioski Dayalo
Mathieu ma bardzo liczną rodzinę – 22 rodzeństwa. Tylko kilkoro z nich miało szansę chodzić do szkoły. Reszta musi ciężko pracować. Marzeniem Mathieu jest wyjść z ciemności. W przyszłości pragnie głosić Dobrą Nowinę.
Laurentine Nikiema
Uczennica z wioski Nariou
Laurentine jest ambitną mamą, która zapragnęła nauczyć się czytać i pisać. Dzięki kursowi alfabetyzacji odkryła, że zdobyta tu wiedza pomaga jej w nauczaniu własnych dzieci. Czy też zapragnie być nauczycielem? Sam(a) zobacz.
Dominique Zongo
Uczeń z wioski Kamse
Będąc dzieckiem nie miał szans pójść do szkoły. Dostał ją dopiero teraz. Dominique jak nikt inny opowiada o korzyściach jakie osiągnął on i jego znajomi po ukończonym kursie alfabetyzacji. Koniecznie musisz to zobaczyć!
François Kagembega
Uczeń z wioski Nariou
Gdy François rozpoczynał kurs alfabetyzacji był analfabetą. Szybko przekonał się, jak bardzo wiedza którą zdobywa przydaje się w jego biznesie. Ale nie tylko. Dzieli się czymś bardzo osobistym. Posłuchaj
Suzane Ouily
Uczennica z wioski Kamse
Jak sprawić by na delikatnej twarzy młodej kobiety pojawił się uśmiech, a ona sama zyskała większą pewność siebie? To prostsze niż myślisz. To sprawa kursu alfabetyzacji. Suzane w końcu mogła zadbać o siebie. Posłuchaj.
Marcel Kabore, 52 lata
Uczeń z wioski Tathyou
Czy wyobrażasz sobie po raz pierwszy w życiu pójść do szkoły w wieku 52 lat? Jeśli zastanawiasz się czy jest sens uczyć się w takim wieku, posłuchaj Marcela Kabore. Jego świadectwo jest dowodem, że na naukę nigdy nie jest za późno.
Odette Sore, lat 49
Uczennica z wioski Dayalo
Dlaczego osoba niepiśmienna, pomimo tak zaawansowanego wieku chce się nauczyć pisać i czytać? Od Odette bije potęga skromności i wdzięczności za pomoc jaką otrzymała od Darczyńców – uczestnictwo w kursie. Posłuchaj.
O pracy nauczyciela, efektach jakie przynoszą uczniom kursy alfabetyzacji oraz ich przygotowywaniu - posłuchaj.
Ami Kiemde
Nauczycielka z wioski Kamse
W Burkina Faso wiele dorosłych osób nigdy nie miało szans uczęszczać do szkoły. Podobnie Ami Kiemde - kiedyś sama była uczestnikiem kursu i poznała jego znaczenie. Została nauczycielką aby pomóc innym zdobyć wiedzę. Posłuchaj…
Kanedyanga Kabore
Nauczycielka z wioski Nariou
Kanedyanga jest nauczycielką z kilkunastoletnim stażem. Opowiada o problemach ludzi niepiśmiennych oraz ich pierwszych sukcesach wynikających z nabycia umiejętności czytania, pisania i liczenia. Zobacz film.
Isabelle Kabore
Nauczycielka z wioski Dayalo
O wyzwaniach przed jakimi staje nauczyciel, przygotowaniach do kursu alfabetyzacji, postępach uczniów i potrzebach kontynuacji nauki czyli kursach technicznych – obejrzyj film.
Bernard Yameogo
Koordynator kursów alfabetyzacji
Od kilkunastu lat zajmuje się programem alfabetyzacji. Pracuje nad tym, aby umożliwić ludziom niepiśmiennym naukę czytana i pisania. Posłuchaj co mówi o kursach, jak zmieniają życie ludzi i pomagają uczącym w ich dalszym rozwoju.
CENTRA ALFABETYZACJI
Przygotowanie kampanii alfabetyzacji trwa około 2 miesięcy (grudzień/styczeń). W tym czasie wizytator odwiedza wioski i zbiera informację o liczbie chętnych do rozpoczęcia nauki. Ważnym elementem w tym okresie jest również rekrutacja animatorów gotowych do prowadzenia zajęć.
Nauka w centrum alfabetyzacji trwa 5 miesięcy w roku (luty-czerwiec). Zajęcia trwają 6 dni w tygodniu od 8:00 do 13:00. Wykłady kończą się w czerwcu, gdyż trzeba przygotować zasiewy przed pierwszymi obfitymi opadami deszczu.

W Burkina Faso edukacja osób powyżej 12 roku życia trwa przez dwa lata (zajęcia odbywają się od początku lutego do końca czerwca):
- - rok pierwszy, tzw. poziom podstawowy
- - rok drugi tzw. formacja techniczna
Drugi rok kursu alfabetyzacji, tzw. formacja techniczna, jest niczym innym jak przygotowaniem do nabywania umiejętności praktycznych, podczas których można pogłębić swoją znajomość np. hodowli bydła, prowadzenia pasieki, czytania instrukcji obsługi maszyn, czy też jak lepiej zająć się rodziną.
EDUKACJA
W podaną kwotę wchodzą:
- - tablice, kreda, zeszyty, długopisy
- - krzesła dla nauczycieli
- - deski dla uczestników (ławka i stolik)
- - książki, dzienniki
- - posiłki dla osób uczących się i animatorów
- - paliwo na przejazdy po wioskach (przygotowanie kampanii alfabetyzacji)
- - wynagrodzenie dla animatorów, kontrolerów, księgowej i koordynatora

Doświadczenie uczy, że kursowi alfabetyzacji powinien towarzyszyć posiłek na zakończenie lekcji. Koszt posiłku dla jednej osoby to 3 zł. Wynika to z faktu, że w okresie pierwszego kwartału spichlerze wielu rodzin są znacznie naruszone. W wielu rodzinach je się tylko jeden posiłek dziennie. Miska strawy podczas kursu znacząco poprawia wskaźnik obecności na zajęciach (zgoda rodziny na naukę).

Alfabetyzacja, to podstawowa pomoc okazywana drugiej osobie, by mogła rozwijać swoją inteligencję, wykorzystywać uzdolnienia, wzbogacać więzi z innymi i kierować swoim życiem w sposób bardziej samodzielny.